MyFeed Personalized Content
6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

כל מה שרציתם לדעת על קקי של תינוקות

יציאות אצל ילדים, תינוקות וגם גדולים יותר (ולמעשה גם אצלנו המבוגרים) הן סממן למערכת עיכול תקינה, ספיגה טובה של האוכל, בריאות וחיוניות הילד.

אצל תינוקות, תוכן  הקקי משתנה בתדירות תכופה, אפילו מדי יום, וזוהי תופעה תקינה לחלוטין. כהורים, אתם ודאי תוהים, מדוע צבע ומרקם הצואה משתנה והאם יש קשר לבריאות התינוק -אז בואו נרחיב קצת על הנושא:

הקקי הראשון: מקוניום (צבע צואה כהה עד שחור כהה)

לאחר הלידה, הקקי הראשון של התינוק נקרא "מקוניום", צבעו כהה מאוד עד שחור ומרקמו צמיגי כזפת. התינוק אמור להעביר את היציאה הראשונה תוך 48 שעות מהלידה, ובתוך 2-3 ימים המקוניום יעלם בהדרגה.

קשת של צבעים 

בימים הראשונים אחרי לידה, לאחר שהמקוניום חלף הצואה משנה תכופות את הצבע והמרקם שלה – תחילה  צבע הצואה הופך ירקרק, בהמשך נהיה צהוב חרדל (עם מרקם גרגירי), ובהדרגה משתנה לצבע החום שכולנו מכירים, כאשר בדרך לשם ישנו מנעד רחב של צבעים שנחשב תקין לחלוטין.
אלו שינויים טבעיים ותקינים של מערכת העיכול של התינוק.
מעקב אחרי המרקם והצבע של הצואה, כמו גם שינויים נוספים, יכולים לסייע בזיהוי בעיות בזמן ובטיפול בהן.

האם יש הבדל במראה הצואה של תינוק היונק באופן בלעדי לבין תינוק הניזון מתמ"ל?

כן, ישנם הבדלים במרקם, בתדירות וכמובן גם בצבע.
תינוקות יונקים מעבירים יציאות בתדירות גבוהה יותר ולרוב הן יהיו במרקם נוזלי וצבע יותר בהיר. לעומתם, תינוקות הניזונים מתמ"ל יעבירו לרוב פחות יציאות, הן יהיו במרקם יותר מוצק וצבע יותר כהה.

איך יודעים אם התינוק סובל מעצירות?

לתינוקות יש טווח רחב שנחשב תקין, בין 0 ל12 יציאות ביום, ואפילו יציאה אחת לשבוע יכולה לשקף מצב תקין ולא להיחשב לעצירות!
כל תינוק הוא ייחודי עם מערכת עיכול משלו, מה שנחשב תקין אצל אחד יכול להוות בעיה אצל האחר, לכן תמיד חשוב לשים לב לשינויים ביציאות (צבע ומרקם), קושי בהעברת יציאות ושינוי התנהגותי. אם יש ספק אין ספק ותמיד יש לפנות לבדיקה רפואית.

איך יודעים אם זה שלשול?

חשוב לשים לב – לאחר הלידה הצואה היא גרגירית, ובהמשך עם התפתחות התינוק הצואה הופכת למרקם משחתי. כאמור גם מספר יציאות ביום הן מצב תקין ולא בהכרח שריבוי יציאות הן שלשול.
אז מתי כן נגדיר את הצואה כשלשול? עליה בתדירות היציאות היומית, ושינוי מרקם היציאה למימי ודליל. במקרה הזה יש לפנות לבדיקה רפואית על מנת לברר את המקור לשלשול וכמובן לשלול התייבשות.

לסיכום

הקקי שלנו הוא אינדיקציה לתפקוד תקין של מערכת העיכול וגם מערכות נוספות בגוף. אצל התינוקות היציאות משתנות הרבה במהלך החודשים הראשונים לחיים – וזהו מצב תקין לחלוטין.
כל שינוי פתאומי (כמו צבע, מרקם, תדירות הצואה)  שמלווה בתסמינים אחרים המחשידים את ההורה מצריך בדיקה רפואית של רופא/ת ילדים.