MyFeed Personalized Content
6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

צבע קקי אצל תינוקות: המדריך השלם לצבע ולמרקם

גם ירוק זה צבע לגיטימי לקקי של תינוק! 

יציאות אצל התינוק (ולמעשה גם אצלנו) הן סממן למערכת עיכול תקינה, ספיגה טובה של האוכל, בריאות וחיוניות. אצל תינוקות, גוון הקקי יכול להשתנות מדי יום ולהפתיע במגוון של צבעים: שחור, צהוב, ירוק, חום ואפילו לבן או אפור. מעקב אחרי המרקם והצבע של הצואה, כמו גם שימת לב לשינויים נוספים, יכולים לסייע בזיהוי בעיות בזמן ובטיפול בהן.

מה מרמז צבע הקקי על בריאות התינוק? 

הקקי הראשון: מקוניום (צבע צואה כהה עד שחור כהה)

לאחר הלידה, הקקי הראשון של התינוק נקרא "מקוניום", צבעו כהה מאוד עד שחור ומרקמו צמיגי כזפת - זה תקין. התינוק אמור לעשות את היציאה הראשונה תוך 48 שעות מהלידה, ובתוך 2-3 ימים המקוניום יעלם בהדרגה ויפנה את מקומו ליציאות הרגילות שאנו מכירים. זהו תהליך טבעי של הסרת חומרים לא נחוצים מהגוף.

קשת של צבעים בקקי של התינוק נחשב לדבר נורמלי

בתקופה הראשונה, אחרי שהמקוניום נעלם, צבע הצואה הופך ירקרק, בהמשך הופך לצהוב חרדל, ובהדרגה לצבע חום. אלו שינויים נהדרים שמספרים לנו כיצד מערכת העיכול של התינוק מתאימה את עצמה לסביבה החדשה ולמזון החדש שלו.
האם יש הבדל במראה בין קקי של תינוק היונק באופן בלעדי לבין קקי של תינוק הניזון מתמ"ל?
כן. אפשר לראות הבדלים במרקם, בתדירות וכמובן גם בצבע.
תינוקות יונקים עושים קקי בתדירות גבוהה יותר והקקי שלהם נוזלי יותר ובגוון חרדלי בהיר עם גרגירים. אצל תינוקות הניזונים מתמ"ל צבע הצואה יהיה חום יותר.

איך יודעים אם התינוק סובל מעצירות?

תינוקות יכולים לעשות קקי, בין 0 ל-12 פעמים ביום, כך שאפילו יציאה אחת לשבוע יכולה לשקף מצב תקין ולא להיחשב לעצירות. כל תינוק הוא ייחודי ויכול להפיק כמויות שונות של קקי. אך אם יש עצירות או יציאות רבות מדי, כדאי להיות זהירים ולהתייעץ עם רופא.
בנוסף לתדירות ולמראה הצואה, שימו לב אם התינוק נראה סובל ומתאמץ בזמן עשיית הקקי – זוהי אינדיקציה חשובה לגבי עצירות.

איך יודעים אם זה שלשול?

חשוב לשים לב – לאחר הלידה הצואה היא גרגירית, ובהמשך עם התפתחות התינוק הצואה הופכת למרקם משחתי. יש לשים לב שהצואה אינה במרקם נוזלי מדי ווודאי שלא שלשולים – שהם מרקם מימי ודליל.
בשלשול אצל תינוקות יש איבוד נוזלים ועל מנת למנוע התייבשות חשוב להקפיד על מתן נוזלים. התייבשות מסוכנת בעיקר אצל תינוקות, משום שגופם מאבד נוזלים ומלחים החשובים לתפקודו. לכן, מלבד בדיקה אצל הרופא חשוב מאד להקפיד שהתינוק ישתה מספיק נוזלים. אם התינוק מתחת לגיל חצי שנה יש לאפשר לתינוק לינוק יותר או אם ניזון מתמ"ל, כדאי לתת תוספת.

מה לגבי ריח הקקי של התינוק?

לרוב, ריח הקקי של תינוק ריחני ומתקתק. אך שינויים בריח יכולים להיות אזהרה לגבי בעיות בריאותיות, כגון דלקת או זיהומים. לכן, חשוב לשים לב גם לריחות לא רגילים שיכולים להופיע ולהתלוות לשינויים בצבע הקקי.

שינויים בתזונה = שינויים בקקי

עם התפתחות התינוק והשינויים בתזונה שלו, יתכן ותבחינו בשינוי לא רק בצבע, אלא גם בריח הקקי. למשל, בשלבים שונים של ההנקה, כשנשלב תמ"ל בתזונת התינוק או כשנתחיל לתת מוצקים מסוגים שונים. 

מתי צריך לפנות לרופא?

  1. אם שמתם לב לשינויים פתאומיים בצבע הצואה - כגון שחור, לבן או חשד לנוכחות של דם - חשוב מאוד לפנות מיד לבדיקה רפואית. מה שמעניק לצואה את הגוון הצהבהב שלה הוא הפרשה של בילירובין מכיס המרה. אם נראה צואה לבנה או צואה אפורה יתכן ומדובר בחסימה בהפרשת הבילירובין לתוך מערכת העיכול או הקיבה. לכן חשוב לפנות לרופא בהקדם.
  2. משהו לא נראה כרגיל... אם יש לכם חשש שהתינוק סובל בזמן עשיית הצרכים או במידה ויש שינוי הרגלים אצל הילד עצמו – כדאי לפנות לבדיקה בהקדם. 
  3. שינוי בצבע, בכמות היציאות ומרקם הצואה עלול לרמוז על בעיה בריאותית כגון עצירות, דלקת עיכול או בעיות תזונה ולכן מומלץ לשאול את הרופא המטפל.