MyFeed Personalized Content
הריון ולידה
מאמר
הוספה למועדפים

סוגי לידות

לידה טבעית? עם אפידורל? לידה מכשירנית? או אולי ניתוח קיסרי? מה ההבדלים בין סוגי לידות שונות ולמה כדאי לצפות לקראת הרגע הגדול.

לידה טבעית? עם אפידורל? לידה מכשירנית? או אולי ניתוח קיסרי?
ככל שתהליך ההריון מתקדם ושלב הלידה מתקרב, ודאי מתעוררות בכם שאלות רבות בנוגע לסוגי לידות שונים ואיזה מהם יהיה הנכון ביותר עבורכם. אז כדי שתוכלו להתכונן לרגע הגדול הזה, בואו נעשה קצת סדר במושגים.

לידה טבעית

לידה טבעית מתייחסת למצב בו תהליך הלידה מתקדם ללא התערבות רפואית. זהו סוג לידה שמתקיים בבית, במרכזי לידה וגם בבתי חולים (עם התערבות רפואית מינימלית שמאפשרת למשל ניטור לסירוגין). בלידה מסוג זה אין הגבלה בנושא תנוחת הלידה ואפשר לבחור ברגע האמת את התנוחה המתאימה ביותר. 

לידה עם אפידורל

בלידה עם אפידורל, אפשר ללדת עם פחות כאבים, תחת אלחוש אפידורלי. הרדמה אפידורלית היא בעצם הרדמה אזורית, שמבוצעת בחדר לידה על ידי רופא.ה מרדים.ה בזריקה דרך הגב. למרות יתרונות ההקלה על הכאב, כדאי לקחת בחשבון את העובדה שלאחר הזרקת האפידורל ישנן הגבלות בנוגע לתנוחות הלידה וליכולת הניידות: לרוב תנוחת הלידה תהיה בשכיבה על הגב, או על הצד, ניתן לעשות שינויי תנוחה במיטה גם כשיש אפידורל.

לידה מכשירנית

סוג נוסף של לידה, במידה וקיים צורך רפואי לסיים את הלידה בצורה מידית או דחופה בגלל מצוקה של העובר, שניתן לזהות במוניטור העוברי, ניתן לסיים את הלידה בצורה מכשירנית. הרופא ישתמש בכלים שיסייעו בידיו לסיים את הלידה בדרך מהירה ויעילה יותר. כלים אלו יכולים להיות מכשיר וואקום או מלקחיים. 

ניתוח קיסרי

לידה בניתוח קיסרי, בה מבוצע חתך בדופן הבטן, בחלקה התחתון במטרה להוציא את התינוק מדופן הבטן. אחוז הניתוחים הקיסריים בישראל הוא בהיקף של כ20% מהלידות, כאשר רובן המכריע הן יזומות, ומתוכננות מראש (״אלקטיבי״) והן יתקיימו בגלל מגוון סיבות רפואיות, שידועות מראש. הסיבה הנפוצה ביותר לניתוח קיסרי היא ניתוח קיסרי קודם, לניתוח מתוכנן תוכלו להגיע עם תאריך ושעה ללידה בניתוח. חלק מהניתוחים הקיסריים יעבור למהלך של ניתוח לאחר שכבר החל תהליך הלידה, ואז הניתוח יקרא ׳דחוף׳ או ׳בהול׳ והסיבה היא לרוב מצב חירום רפואי שקשור באם או בתינוק. במידה והלידה תעבור לניתוח קיסרי. זה יכול לקרות בכל שלב של הלידה בו הרופאים יזהו מצוקה וצורך בכך. ובמידה והאישה כבר קיבלה אפידורל בלידה תוכל להשתמש בו כהרדמה גם לניתוח עצמו. רוב הניתוחים הקיסריים מבוצעים בהרדמה אזורית, ולכן תוכלו להיות ערות ונוכחות בתהליך הלידה עצמו. לאחר הניתוח קיים תהליך התאוששות.

מה קורה במהלך הניתוח?

לפני כל ניתוח, וכמובן גם לפני ניתוח קיסרי, ישנן הכנות לקראת הניתוח: פתיחת וריד לעירוי, כניסה לצום, מתן דגימת דם וחתימה על טופסי הסכמה לניתוח. צוות חדר הניתוח הכולל רופא מנתח, רופא מרדים, אחות ובמידת הצורך גם רופא ילדים ממתינים בחדר הניתוח. בסיום הניתוח מועברת היולדת לחדר ההתאוששות למשך כשעתיים, ולאחר מכן למחלקת היולדות. אשפוז של יולדת שילדה בניתוח קיסרי יהיה למשך כשלושה עד ארבעה ימים.

האם לאחר ניתוח קיסרי אחד יש צורך ללדת מעתה רק בקיסרי?

לרוב אישה שילדה בניתוח קיסרי אחד תוכל לנסות בלידתה השניה ללדת בלידה נרתיקית, בהתאם להמלצות הרפואיות ובהתבסס על הרקע וההיסטוריה הרפואית שלה. שני ניתוחים קיסריים לרוב יחייבו ללדת בניתוח קיסרי, מהחשש לפתיחתה של הצלקת הרחמית. 
זכרו, כל התערבות שהיא, מחייבת את ההסכמה שלכם. הצוות הרפואי והמיילדותי שואף לאותה המטרה כמוכן: לסיים את הלידה בידיים מלאות ובריאות, של אמא בריאה שמחזיקה תינוק בריא.
ולכן, בכל התלבטות לגבי מהלך, התייעצו עם הצוות שהמטפל בכם, במטרה להבין את קבלת ההחלטות בלידה.

באיחולי לידה טובה ובריאה והלוואי שגם קלה!

*האמור לעיל אינו בא להחליף ייעוץ רפואי
נכתב על ידי המילדת מורן מנצור.